Księgowość we własnej firmie i jej rodzaje

Księgowość we własnej firmie i jej rodzaje

W większości przypadków niewiele nowych przedsiębiorców zastanawia się nad tym faktem, zwyczajnie myśląc, że po prostu zatrudnią księgowa lub oddadzą dokumentację do biura rachunkowego. Oczywiście, to także jest sposób, jeżeli posiada się zaufane osoby w tych dziedzinach. Księgowym lub księgową powinien być ktoś, kogo się dobrze zna. Każdy przedsiębiorca ma na siebie nałożone obowiązku co miesięcznych rozliczeń zarówno z Urzędem Skarbowym, jak i z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, a także z podawaniem pewnych istotnych informacji do Głównego Urzędu Statystycznego. W Urzędzie Skarbowym koniecznym jest do zapłacenia podatek, albo dochodowy, albo VAT, a najczęściej oba. W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych trzeba opłacać co miesiąc składkę i wypełniać deklarację. W zasadzie wszystkie te procesy nie są specjalnie skomplikowane, więc przedsiębiorca, który na początku nie posiada zbyt wielkiego obrotu, może z powodzeniem zaoszczędzić nie zatrudniając jeszcze księgowej, ani biura rachunkowego, tylko samemu zajmując się powyższymi zobowiązaniami. Czasami wystarczy kupno prostego programu księgowego i wykonywanie rozliczeń, zwłaszcza tych do Urzędu Skarbowego, za jego pomocą. Później, kiedy obroty są coraz większe i właściciel chce się skupić na ich pomnażaniu, można zatrudnić pomoc księgową.