
Zakładając własną firmę musimy pamiętać o rozliczeniach składek na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne w zakładach ubezpieczeń społecznych. Prowadzenie owej ewidencji należy do obowiązków każdego przedsiębiorcy. Prowadząc jednoosobową działalność konieczne jest odprowadzanie pełnych składek ubezpieczeniowych na podstawie złożonych deklaracji. Nie trzeba jednak co miesiąc wysyłać określonych deklaracji. Wystarczy jednorazowo złożyć we właściwym urzędzie formularz zawierający dane stawki ubezpieczeniowe. Na podstawie danego dokumentu naliczane będą co miesiąc kolejne składki, które będziemy musieli odprowadzać na kontro urzędu. Regularne opłacanie składek ubezpieczeniowych stanowi podstawę w procesie przyznawania prawa do darmowej opieki zdrowotnej. Korzystając z przychodni musimy okazać aktualny druk RMUA świadczący o ubezpieczeniu. Przedsiębiorcy jednak, oprócz wymienionego dokumentu, muszą także dysponować potwierdzeniami dokonania płatności składek ubezpieczeniowych. Tylko wtedy możliwe jest skorzystanie z prawa do opieki medycznej. W momentach równoczesnego prowadzenia działalności i pozostawania na etacie w innej instytucji gospodarczej nie jesteśmy zmuszeni opłacać pełnych składek ubezpieczeniowych, ani też dysponować potwierdzeniami dokonania przelewów na ubezpieczenie. Konieczne jest wtedy jedynie regulowanie należności z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego, a RMUA możemy pozyskać z zakładu pracy.