Rola i działania menedżera w rozwoju zespołu - część I

Wróć do spisu artykułów

Wydaje się, że zbudowanie zespołu to zadanie niewymagające wielkich nakładów pracy ze strony menedżera. Wystarczy zebrać ludzi, którzy mają być jego członkami, postawić przed nimi cele, określić lidera i starać się motywować grupę do tego, aby chciała zrealizować swoje przeznaczenie.

Nic prostszego, a jednak … wielu menedżerów, z którymi się spotykam boryka się z problemami w zespołach, którymi kierują i przewodzą. Podczas dyskusji na sesjach szkoleniowych i coachingowych okazuje się, że najczęściej pomijają oni wiele aspektów w swojej pracy, które znacząco wpływają na rozwój ich zespołów. Jakie to aspekty? Te, które pojawiają się niemal zawsze to: brak świadomości na jakim etapie rozwoju jest aktualnie zespół, destruktywne i konstruktywne zachowania, zajęcie się procesem, a nie tylko treścią w działaniach członków zespołu oraz ustalenie jasnych i akceptowalnych przez zespół norm i wartości. Dzięki lekturze tego artykułu dowiesz się, jakie działania warto podjąć, aby osiągnąć pełnię współpracy Twojego zespołu, czyli jak zadbać o prawidłowy rozwój zaangażowanych w nim ludzi.

Na jakim etapie rozwoju jest zespół?

Poniżej wycinek zapisu sesji coachingowej, którą prowadziłem z pracownikiem jednej z znaczących firm handlowych na polskim rynku, posiadającej około 200 punktów sprzedaży, działającej w branży dóbr luksusowych:
- I jak Ci się pracuje w nowej placówce? – spytałem.
- Jakoś idzie, teraz przenieśli mnie do nowego punktu – odpowiedział – Mam to, czego chciałem, będę więcej zarabiał, a ludzie jak ludzie, oni już są ze sobą zgrani.
- A jak Ci się z nimi pracuje? – pociągnąłem temat.
- Na razie to nie wiem, oni zdążyli się już pokłócić o kilka rzeczy no i jasno zaznaczyli, żebym nie dotykał się ich obowiązków – odparł.
- A co na to kierownik? – spytałem zdziwiony.
- Kierownik wyznacza tam grafiki no i pilnuje, żeby salon działał administracyjnie. Tam każdy pracuje tak jakby samodzielnie. Mnie to nie przeszkadza. Dla mnie ważne jest, żeby byli klienci, reszta jest mniej ważna – rozwinął myśl, odpowiadając na pytanie.
- Czy dobrze usłyszałem, że nieważna jest dla Ciebie atmosfera w zespole i współpraca z ludźmi? – spytałem, aby się upewnić.
- Nie, nie, atmosfera jest bardzo ważna, ale przecież jakoś się ułoży jak z nimi popracuję dłużej – odparł.
- A co na to przełożony regionu? – ciągnąłem temat.
- On przyjeżdża od czasu do czasu, albo jak utarg jest niski. Tak samo było w poprzednim salonie. Reaguje tylko jeśli jest bardzo duży konflikt między ludźmi – odpowiedział po zastanowieniu.
- A co musisz zrobić, aby zgrać się z zespołem? Jakich zasad musisz przestrzegać? – zagadnąłem, aby odkryć normy jakie panują w jego miejscu pracy
- Nie spóźniać się, dobrze pracować z klientem… i chyba tyle, tak samo jak w poprzednim miejscu, no i jeszcze sprawy administracyjne i porządkowe – odpowiedział.
Ten krótki dialog wskazuje na pominięcie wielu aspektów przez menedżerów zarządzających w tej fi rmie, niezależnie od poziomu. Po całej rozmowie i analizie innych faktów dotyczących zarządzania, doszedłem do wniosku, że zarówno na szczeblu regionu, jak i poszczególnych placówek żaden z menedżerów nie podejmuje świadomych działań, aby rozwinąć tworzący się zespół. Skąd ten wniosek? Stąd, że budowanie zespołu to proces polegający na dwóch aspektach:

  • Dostosowywaniu działań menedżera do potrzeb i możliwości zespołu.
  • Rozwiązywaniu problemów, typowych dla danego etapu rozwoju zespołu. Jedno z ujęć tego tematu, dzieli etapy rozwoju zespołu na:

– Etap I Formowanie

– Etap II Docieranie

– Etap III Normowanie

– Etap IV Współdziałanie

Aby menedżer mógł skutecznie pracować nad rozwojem grupy, powinien mieć świadomość tego, co może świadczyć o tym, na jakim etapie jest zespół. O ile na początku, np. po rekrutacji pracowników do składu łatwo określić etap jego rozwoju, o tyle staje się to trudniejsze w późniejszym czasie.

Etap I – formowanie – po czym go poznam?

  • Nie wiedzą dokładnie, na czym będzie polegać praca zespołowa, podział zadań i odpowiedzialności.
  • Utworzenie zespołu postrzegają jako zmianę dotychczasowego trybu zlecania i rozliczania zadań (co może powodować opór, ale również ciekawość).
  • Nie mają doświadczeń współpracy (często się nie znają, znają słabo lub jeszcze ze sobą nie współpracowali).
  • Mają do siebie ograniczone zaufanie.

Etap II – docieranie – po czym go poznam?

W tym etapie członkowie zespołu:

  • Czują się pewniej i są gotowi do bardziej otwartej komunikacji.
  • Mają za sobą dobre i złe doświadczenia wspólnej pracy.
  • Mogą czuć się zniechęceni niepowodzeniami i początkowymi trudnościami.
  • Zaczynają rywalizować ze sobą.
  • Zaczynają czuć się odpowiedzialni za wyniki zespołu

Etap III – normowanie - po czym go poznam?

Członkowie zespołu:

  • Zasady działania i wartości zespołu uznają za własne.
  • Zaczynają dobrze rozumieć wspólne interesy.
  • Pracują zgodnie ze standardami.
  • Czerpią satysfakcję z poczucia przynależności do zespołu.
  • Dążą do stabilizacji.

Etap IV – współdziałanie - po czym go poznam?

Członkowie zespołu w tej fazie:

  • Utożsamiają się z celami i zasadami funkcjonowania zespołu.
  • Doceniają własne kompetencje, czują się ekspertami.
  • Osiągają wysokie wyniki.
  • Bieżące działania traktują rutynowo.
  • Mogą być znużeni powtarzalnością wykonywanych zadań.

Powyżej znajdują się wybrane postawy i zachowania, które mogą być traktowane przez menedżera, jako papierek lakmusowy poziomu rozwoju danego zespołu. Działania jakie powinieneś podjąć, aby doprowadzić swoją ekipę do rozwoju znajdziesz Czytelniku w Załączniku nr 1 tego artykułu. Nieważne czy zrobisz to sam, czy wydelegujesz zadanie na niższy poziom zarządzania. Ważne jest to, że menedżer w żadnej fazie budowania ludzkiej drużyny nie może pozostać bierny!

 

Zapraszamy do części drugiej.

Za materiał dziękujemy firmie:

 

 




Udostępnij:




Inne artykuły z bloga:


Jak wygląda praca...

05-02-2012

Zawód telemarketera - wynagrodzenie, rotacja w branży oraz trudy pracy jako telemarketer. Przedstawiamy problematykę tego zaw

Jak skutecznie wręczyć...

18-03-2012

Najprostszym sposobem na skuteczne wypowiedzenie jest jego przekazanie osobiście do rąk pracownika. Jednakże może się zdarz

Zakładowy fundusz socjalny

26-07-2011

Kto jest uprawniony do korzystania z socjalnego oraz czy zakładowy fundusz socjalny to przeżytek? Zgodnie z artykułem 2.5 o


ZOBACZ CAŁY BLOG


Miejsce na Twoją reklamę - napisz: biuro@grupaedom.pl

Strzałka w górę