PRZEPROWADZAMY ROZMOWĘ - PORADY DLA PRACODAWCÓW CZĘŚĆ II

Wróć do spisu artykułów

Twój program

Należy przygotować sobie program rozmowy. Pomoże on w kontrolowaniu czasu i nieprzekraczania jego limitu na rozmowę oraz pozwoli na skoncentrowanie się na pytaniach, które trzeba kandydatowi zadać. Należy przygotować sobie plan pytań, które należałoby zadać określając okoliczności, w jakich pytania te powinny zostać zadane – powinien on określać jasną strukturę rozmowy, której trzeba będzie się trzymać.

Należy pamiętać, że najwięcej można będzie wydobyć z kandydata, gdy będzie on odprężony. Niestety na osiągnięcie tego będziecie mieć Państwo ograniczoną ilość czasu. Należy przedstawić się, zaprezentować planowany przebieg rozmowy i poinformować kandydata jak długo ma ona potrwać. Poinformowanie kandydata o tym, czego może się spodziewać, pomoże mu się odprężyć. Należy również poprosić kandydata o zgodę na sporządzanie notatek. Wynika to z uprzejmości oraz z faktu, że później kandydat nie będzie niepokoił się, gdy nagle zaczniecie Państwo notować sobie jego odpowiedzi.

Techniki zadawania pytań

  • Otwarte – kto, co, gdzie, kiedy, jak i dlaczego - są to pytania, które umożliwiają uzyskanie szerokiej gamy informacji
  • Sondujące – konkretne pytania dotyczące szczegółów. Umożliwiają sprawdzenie informacji zdobytych w wyniku zadawania pytań otwartych
  • Zamknięte – prośba o udzielenie odpowiedzi dotyczących prostych faktów – również te pytania stosowane są do sondowania
  • Hipotetyczne – pytania „jak czułby się Pan/Pani, gdyby” – skłaniają kandydata do myślenia w szerszej skali. Odpowiedzi na nie dają pojęcie na temat reakcji kandydata, jednak odpowiedzi tych nie należy brać dosłownie, ponieważ kandydat może w rzeczywistości zareagować zupełnie inaczej.

 

Wywarcie dobrego wrażenia

Kandydat nie jest jedyną stroną, która podczas rozmowy będzie wystawiana na próbe. Ważne jest, abyście również Państwo wywarli jak najlepsze wrażenie na kandydacie. Podczas spotkania, kandydaci wyrabiają sobie opinię na temat Państwa firmy. Widoczne ślady zniszczenia/zużycia pomieszczeń lub przedmiotów w nim znajdujących się, źle przygotowana osoba prowadząca rozmowę, ciągłe przerywanie rozmowy – wszystko to stawia firmę w złym świetle. W chwili, gdy po raz pierwszy widzicie Państwa kandydata, wyrabia on sobie opinię na temat firmy. Aby zapewnić dobre postrzeganie firmy przez kandydata, powinniście być Państwo zorganizowani, dobrze prezentować się oraz być punktualni! Należy pamiętać, że tego samego oczekujemy od kandydatów.

Zakończenie rozmowy

Podczas zakończenia rozmowy, kandydaci wyrabiają sobie końcową opinię na temat Państwa i firmy. Na koniec należy zatem poprosić kandydata o zadawanie ewentualnych pytań. Kandydaci mogą czasem potrzebować wyjaśnień różnych kwestii lub mogą po prostu chcieć spytać o rzeczy, które ich zdaniem pominięto w trakcie rozmowy, a które szczególnie ich interesują. Należy wyjaśnić kandydatowi jak wyglądać będzie dalsze postępowanie – określić terminy i oszacować kiedy mniej więcej podejmiecie Państwo decyzję i kiedy kandydat zostanie o niej zawiadomiony. Można również

 

omówić proces rozmów z kandydatami. Poinformować, czy będzie druga lub trzecia rozmowa i czy rozmowy te będą przeprowadzane w cztery oczy, czy w większym gronie i czy kandydat może spodziewać się jakichś testów/sprawdzianów?

Co po rozmowie?

Po zakończeniu rozmowy, należy szybko podsumować swoje wrażenia i odczucia i wypisać wszystkie kluczowe kwestie. Określić, co uzgodniono z kandydatem. Naprawdę warto to zrobić, gdyż w przeciwnym wypadku wiele rzeczy może po porostu ulecieć Państwu z głowy. Jest to szczególnie ważne zwłaszcza wtedy, gdy przeprowadzacie Państwo kilka rozmów z kandydatami dziennie. Pomoże to Państwu również w porównaniach kolejnych rozmów oraz w redagowaniu pisma z ofertą zatrudnienia.

Dlatego, gdy po raz kolejny będziecie Państwo musieli odbyć rozmowy z grupą kandydatów lub nawet z jednym, nie ma żadnego wytłumaczenia dla pośpiechu i braku przygotowania! Należy zastanowić się nad sposobem prowadzenia rozmowy, przeanalizować życiorysy kandydatów i specyfikację stanowiska, zastanowić się jakie pytania trzeba zadać i w jaki sposób. Należy pamiętać o wrażeniu, jakie będziecie Państwo sprawiać na kandydacie i o robieniu notatek. Przygotowanie pozwoli Państwu skuteczniej i sprawniej poprowadzić rekrutację .

 

Materiał opracowany przez HAYS Poland

 




Udostępnij:




Inne artykuły z bloga:


CZY WARTO STARAĆ SIĘ O...

23-07-2010

Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku pracy zadajemy sobie pytanie: co zrobić by zwiększyć nasza pozycje, by wśród pojawia

Urlop wypoczynkowy i nie tylko

09-06-2010

Wszystko o urlopie wypoczynkowym - czy wszystko wiesz o tym, kiedy przysługuje Ci urlop wypoczynowy? Pierwsze cieplejsze prom

CV przykładowe wzory – z...

17-01-2013

Korzystaj jedynie ze sprawdzonych wzorów CV. Jeśli kopiować CV, to tylko przykładowe wzory, które znajdują się w serwisie


ZOBACZ CAŁY BLOG


Miejsce na Twoją reklamę - napisz: biuro@grupaedom.pl

Strzałka w górę