Jak wyobraża sobie pan/pani pracę na tym stanowisku w naszej fir

Wróć do spisu artykułów

Dobre odpowiedzi na trudne pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Choć podczas rozmów kwalifikacyjnych zwykle padają podobne pytania, osoby szukające pracy często zastanawiają się, jakich odpowiedzi powinni udzielić, aby spodobać się pracodawcy. W tym cyklu artykułów wyjaśnię, po co pracodawcy zadają te akurat pytania i jakie odpowiedzi zwykle są dobrze oceniane.

 

Pytanie to ma na celu sprawdzenie, czy oczekiwania kandydata są realistyczne oraz czy wie, jak w praktyce wygląda codzienna praca na danym stanowisku.

Po pierwsze, jeśli kandydat ma nierealne wyobrażenie o danej pracy, szybko się zdemotywuje, zaś pracodawca będzie miał mały pożytek z zatrudnienia go. Przykładowo, jeśli kandydat sądzi, że praca PRowca polega wyłącznie na organizowaniu konferencji prasowych czy spotykaniu z celebrytami i nie bierze pod uwagę konieczności żmudnej aktualizacji bazy kontaktów, wysyłki informacji prasowych czy wykonywania setek telefonów potwierdzających przybycie na konferencję, to znaczy, że nie ma pojęcia o pracy w tym zawodzie. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że taka osoba nie będzie chciała wykonywać tych elementów wpisanych w zakres zadań na danym stanowisku, które jej zdaniem są nudne lub nierozwojowe. A przecież każda – nawet najbardziej fascynująca praca składa się również z mniej ciekawych zadań, które są jednak niezbędne do realizacji projektów.

Jeszcze gorzej wypadnie kandydat, któremu się wydaje, że skoro skończył studia na kierunku „zarządzanie i marketing”, to aplikując na stanowisko młodszego specjalisty będzie kreował strategie marketingowe i zarządzał projektami oraz ludźmi. Właśnie młodzi ludzie, którzy dopiero zaczynają swoją karierę zawodową, mają często nierealistyczną wizję pracy.

Pytanie to również sprawdza, czy kandydat rozumie specyfikę pracy na danym stanowisku przy uwzględnieniu branży, kultury organizacyjnej czy wielkości firmy. Inaczej wygląda np. praca specjalisty ds. marketingu i PR w korporacji dysponującej dużym budżetem na takie działania i kilkuosobowym działem marketingu, a inaczej w małej firmie  – zwłaszcza, jeśli jedna osoba musi odpowiadać za całość działań w tym zakresie. Styl pracy i procedury w nowoczesnej, ponadnarodowej korporacji różnią się zwykle od pracy w urzędzie czy firmie „postkomunistycznej” nawet, jeśli nazwa stanowiska i zakres zadań jest zbliżony.

 

Anna Daria Nowicka – socjolog, konsultant HR




Udostępnij:




Inne artykuły z bloga:


Przykładowy wzór listu...

26-06-2012

 Przykładowy wzór listu motywacyjnego Przedstawiciel Handlowy. Chcesz napisać list motywacyjny dla przedstawiciela? Z nami t

Czy warto umieścić...

05-05-2012

Umieszczenie wolontariatu w CV, może powiedzieć pracodawcy czym interesujesz się poza pracą oraz jakie posiadasz umiejętno

GDZIE SZUKAĆ NOWYCH WYZWAŃ?

15-07-2010

Firmy zamierzają nadal inwestować w nowe projekty, aczkolwiek bardziej ostrożnie, redefiniując pierwotne plany, korzystając


ZOBACZ CAŁY BLOG


Miejsce na Twoją reklamę - napisz: biuro@grupaedom.pl

Strzałka w górę