Copywriter - praca idealna?

Wróć do spisu artykułów

Dla większości osób niezaznajomionych z pracą freelancera – literata, praca copywritera wydaje się być łatwa, miła i przyjemna. W rzeczywistości jednak ma ona zarówno swe plusy, jak i niestety minusy. Chcielibyśmy jednak wskazać, że korzyści z pracy w zawodzie copywritera chyba jednak przeważają nad niedogodnościami.

 

Kim jest copywriter?

Copywriter jest to pojęcie zaczerpnięte oczywiście z języka angielskiego i najczęściej oznacza autora tekstów reklamowych, choć jest to zdecydowanie zbyt wąska definicja tego zawodu. Niemniej jednak trudno tak naprawdę oddać naturę tego zajęcia, wykorzystując do tego celu jakiekolwiek inne słowo. Copywriter jest osobą tworzącą teksty wykorzystywane w reklamach prasowych, radiowych, telewizyjnych i wszelkich innych materiałach promocyjnych. Zawód ten łączy w sobie umiejętności artystyczne, językowe, wiedzę marketingową, psychologiczną i socjologiczną. Osoby wykonujące ten zawód muszą pracować pod presją czasu i na pierwszym miejscu stawiać wymogi klientów, a nie swoje artystyczne wizje i ambicje.

Zawód copywritera daje dużą swobodę twórczą. Uczestniczy on w całym procesie kreacji tekstów, czyli od ustalenia treści graficznego motywu ogłoszenia, czy biuletynu, poprzez tworzenie właściwej treści, jak również pisanie scenariuszy filmów reklamowych, spotów radiowych, czy też nawet wyszukiwanie muzyki do reklam.

Praca copywritera związana jest z dużą różnorodnością, która zależy w dużej mierze od zleceń, jakie dostaje dana osoba. Dzięki temu copywriter ma kontakt z różnymi dziedzinami wiedzy i ciekawymi osobami. Nie szufladkuje się w jednej branży, ale może doskonale dawać sobie radę zarówno w stosunku do klientów będących sklepikami spożywczymi, jak i dużymi koncernami motoryzacyjnymi. Branża w pracy copywritera nie ma tak wielkiego znaczenia, zawsze przecież osoba pisząca tekst na dany temat może zapoznać się z tematem i posiąść ogólną wiedzę z danego zakresu.

Cechą charakterystyczną zawodu copywritera jest nienormowany czas pracy. Z jednej strony jest to oczywista zaleta, ponieważ można pracować dokładnie wtedy, kiedy się chce, ale trzeba mieć ogromne pokłady samodyscypliny, aby praca przebiegała w sposób sprawny. Trudno z resztą przypisać pracę copywritera do konkretnego czasu, jak również miejsca. Jest to zajęcie kreatywne i polega w zasadzie na stałej gotowości koncepcyjnej, która wykracza poza sztywne ramy etatowe, spędzane przed monitorem komputera.

Copywriter jako zawód poniekąd artystyczny pozwala na zrealizowanie własnych pasji. Można po prostu robić to, co rzeczywiście się lubi. Praca będąca przyjemnością jest marzeniem chyba dla każdej osoby. Niemniej jednak, konieczne jest, aby copywriter miał określone predyspozycje do pełnienia swojego zawodu. Konieczny jest oczywiście talent literacki, łatwość wyrażania myśli, tzw. „lekkie pióro”, wyczucie konwencji, schematów i melodii, a także kreatywność językowa i mistrzostwo w posługiwaniu się językiem, nie tylko polskim. Znajomość zasad reklamy i komunikacji masowej jest też podstawą, aby dobrze wykonywać zawód copywritera.

Praca idealna?

Chyba nie można jednoznacznie tego stwierdzić. Prawdopodobnie, dla osób obdarzonych talentem literackim i zaznajomionych z tematyką marketingową, pisanie tekstów reklamowych i wykonywanie innych, pochodnych zleceń, będzie wprost spełnieniem marzeń. Takie osoby to wolne dusze, które źle czują się w świecie biurokratycznej pracy. Dla nich copywriting może stać się po prostu sposobem na życie i to całkiem dobrze płatnym. Najlepsi copywriterzy zarabiają kilka tysięcy złotych miesięcznie. Do zalet pracy w tym zawodzie na pewno trzeba zaliczyć szerokie horyzonty poznawania nowych, interesujących ludzi i tematyki, pochodzącej z rozległych branż. Trzeba jednak wiedzieć, że praca copywritera nie przekłada się na wymiar pełnego, czy połówki etatu. Będąc copywriterem w zasadzie cały czas jesteśmy w pracy, ponieważ nawet w czasie wolnym zastanawiamy się nad odpowiednim sformułowaniem danej kwestii, czy wymyśleniem sloganu reklamowego. Trzeba jednak powiedzieć, że zajęcie to daje sporo swobody.
 




Udostępnij:




Inne artykuły z bloga:


Vademecum: CV księgowy,...

05-03-2013

Jak dobrze napisać CV księgowy, księgowa aby zachwycić przyszłego pracodawcę? Co dodać do takiego CV, jeśli pracujemy w

Jak dostać się do straży...

31-10-2011

Etapy rekrutacji na stanowisko Strażnika Miejskiego. Czyli jak dostać się do Straży Miejskiej. Pracę w Straży świadczyć


ZOBACZ CAŁY BLOG


Miejsce na Twoją reklamę - napisz: biuro@grupaedom.pl

Strzałka w górę